Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej we Wrocławiu, na lata 2023-2025
data zatwierdzenia planu: 11.07.2023
osoba zatwierdzająca: Andrzej Mańkowski - Dyrektor
data opracowania planu: 07.07.2023
opracował: Grzegorz Polkowski – Koordynator ds. dostępności
Diagnoza - zidentyfikowane problemy
I. Dostępność architektoniczna - na podstawie audytu architektonicznego wewnętrznego
1. ul. Strzegomska 6
- Schody wejściowe nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku, brak skontrastowania, śliska powierzchnia, brak wskaźników fakturowych (pasów i wypustków);
- Wejście do sali 22 w Biurze Obsługi Klienta, na parterze, jest zbyt wąskie dla osób poruszających się na wózkach (80 cm) i posiada próg o wys. 10 cm;
- Wejście do budynku prowadzi przez przeszklony wiatrołap (drzwi szklane oznaczone kontrastowo) – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł ciężkich drzwi i niewielka przestrzeń manewrowa, sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym;
- Budynek ma 5 kondygnacji ( parter i 4 piętra), 2 klatki schodowe i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
- W budynku znajduje się główna siedziba MOPS, pracuje w nim 200 pracowników, na parterze znajduje się Biuro Obsługi Klienta oraz sala konferencyjna, wykorzystywana na spotkania m.in. z organizacjami NGO – łazienka przy sali konferencyjnej nie jest dostosowana do osób z niepełnosprawnością;
- W budynku znajduje się plan tyflograficzny parteru, który jest już nieaktualny – należy zastosować inne rozwiązanie zapewniające informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- W budynku brakuje oznaczenia kluczowych miejsc za pomocą np. tablic informacyjnych / kierunkowych;
2. ul. Nowowiejska 102
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Wejście od frontu nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością ale wejście od tył już tak – należy zastosować odpowiednie tablice informacyjne, zainstalować domofon;
- Wewnątrz trzy schody przy pomieszczeniu socjalnym – niezbędna platforma rozkładana, szyny lub inne rozwiązanie;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
3. ul. Hubska 30-32
- Niezbędna niwelacja krawężnika na ciągu komunikacyjnym od miejsca parkingowego do wejścia do budynku;
- Niezbędna niwelacja pojedynczych schodów na V piętrze – zastosowanie np. platformy rozkładanej;
- Dwa wejścia do budynku prowadzą przez drzwi o szerokości 125 cm i dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym. Jedno z wejść posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i niewielka przestrzeń manewrowa;
- Budynek ma 6 kondygnacji (parter i 5 pięter), 1 klatkę schodową i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Trzy znaczniki nawigacyjne Totupoint na parterze– zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
4. pl. Św. Macieja 4
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Duże, ciężkie drzwi metalowe wejściowe;
- Kasa posiada zbyt wysoko umieszczone okienko;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
5. ul. Nowowiejska 29
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Przy wejściu stopień o wys. 9 cm od poziomu chodnika;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
6. ul. Oficerska 9a
- Ciężkie drzwi wejściowe;
- Klatka schodowa – niezbędny zakup i montaż platformy schodowej;
- Brak zabezpieczenia schodów do piwnicy – montaż bramki zabezpieczającej;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
7. ul. Rydygiera 43ABC
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- W budynku A brak windy (budynek 3-kondygnacyjny)- klatka schodowa zbyt wąska na zastosowanie platform schodowych;
- W budynkach A,B,C ( 3 kondygnacyjnych) brak krzeseł ewakuacyjnych, które należy zakupić i zamontować.
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
8. ul. Braniborska 6-8
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Wejście od frontu - schody wejściowe nieprzystosowane;
- Brak windy (budynek 2-kondygnacyjny) - klatka schodowa zbyt wąska na zastosowanie platformy schodowej;
- Schodki do Sali konferencyjnej – zakup i montaż platformy rozkładanej/ podestu;
- W budynku ( 2 kondygnacyjnym, 1 klatka schodowa) brak krzesła ewakuacyjnego – należy zakupić i zamontować;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
9. ul. Żeromskiego 79
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
10. ul. Młodych Techników 58
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Schody przed wejściem głównym -instalacja platformy, podjazdu lub szyn - trudny układ przestrzenny, potrzebny projekt i kosztorys;
- Ciężkie, zabytkowe drzwi wejściowe;
- Problem z pierwszymi schodami na wysokie piętro- brak miejsca na platformę, niezbędne inne rozwiązanie;
- Klatka schodowa parter-Ip-IIp. – potrzeba zakupu i montażu platformy schodowej;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
11. ul. Średzka 42
- Wejście po schodach – jedynym rozwiązaniem jest budowa windy lub zmiana lokalizacji;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- W budynku znajduje się schodołaz – zalecane doposażenie w krzesło ewakuacyjne;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
12. ul. Na Ostatnim Groszu 54/56
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Wejście po stromych schodach, 8 stopni (h=17 cm) – niezbędna platforma schodowa;
- Drzwi wewnętrzne o szer. 80 cm;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- W siedzibie brak krzesła ewakuacyjnego;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
13. ul. Litewska 20
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
14. ul. Reymonta 8
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
15. ul. Kniaziewicza 29
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Wejście do budynku prowadzi przez drzwi o dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym;
- Budynek 2-kondygnacyjny wyposażony w dźwig osobowy –brak krzesła ewakuacyjnego na wyposażeniu;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
16. ul. Kamieńskiego 190 - Pensjonat
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Wejście do budynku prowadzi przez drzwi o dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym. Wejście posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i minimalna przestrzeń manewrowa;
- Budynek 4-kondygnacyjny wyposażony w windę, 3 klatki schodowe – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
17. pl. Macieja 19/20
- W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
18. ul. Zachodnia 1
- Dwa wejścia do budynku prowadza przez drzwi o szerokości 125 cm i dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością; poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym. Jedno z wejść posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i minimalna przestrzeń manewrowa;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
19. ul. Namysłowska 8
- MOPS zajmuje pomieszczenia na 3 kondygnacjach, w budynku są 2 klatki schodowe i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
- brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
20. pl. Solidarności 1/3/5
- MOPS Zajmuje pomieszczenia na 3 piętrze budynku – brak krzesła ewakuacyjnego;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Jeden znacznik nawigacyjny Totupoint– zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na typ klientów ( osoby z niepełnosprawnością);
21. ul. Ciepła 15b
- Budynek 2-kondygnacyjny wyposażony w windę – brak krzesła ewakuacyjnego na wyposażeniu;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu i typ klientów ( osoby starsze i z niepełnosprawnością);
22. ul. Wysoka 6
- Budynek 4-kondygnacyjny, 1 klatka schodowa – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
- Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;
23. ul. Skoczylasa 8
- Budynek 4-kondygnacyjny wyposażony w windę, 1 klatka schodowa – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
- Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
II. Dostępność cyfrowa – na podstawie audytu zewnętrznego
Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:
- dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej,
- usunięcie błędów na stronie mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl,
- trudności z dotarciem do właściwych treści dla osób ze szczególnymi potrzebami.
III. Dostępność informacyjno-komunikacyjna – na podstawie audytu zewnętrznego
Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:
- W siedzibie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania Niepełnosprawności (pl. Solidarności 1/3/5) brak pętli indukcyjnych na stanowiskach, przy których przyjmowane są wnioski o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności,
- Niezbędny jest zakup pętli indukcyjnych przenośnych na potrzeby spotkań prowadzonych przez psychologów i asystentów rodziny,
- Brak publikacji dla klientów opracowanych w tekście łatwym do czytania i rozumienia, druku powiększonym oraz języku migowym (poza podstawową informacją , która jest umieszczona na stronie internetowej, dotycząca zakresu działalności – obowiązek wynikający z ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19.07.2019),
- Brak łatwych do znalezienia i napisanych prostym językiem informacji niezbędnych dla osób o szczególnych potrzebach, umożliwiających im dotarcie do budynków MOPS oraz załatwiania tam spraw przez klientów. Brakuje najbardziej istotnych danych, dotyczących:
- Opisu dostępności w zakresie dojście do budynku dla osób poruszających się pieszo, komunikacją publiczną, samochodem; miejsca załatwiania poszczególnych spraw, osób do kontaktu
- Opisu dostępnych w budynku systemów wspierających dostępność (np. pętle indukcyjne, totupointy, tyflomapy itp.)
- Sposobów obsługi osób o szczególnych potrzebach (przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu i intelektualną oraz spektrum autyzmu)
- Sposobu załatwiania kluczowych spraw
- Sposobu składania wniosków o zapewnienie dostępności
- Sposobu kontaktu z pracownikami z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (głosowych, wizualnych, cyfrowych)
- Brak przyjętych szczegółowych procedur obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami, obsługi wniosków o zapewnienie dostępności, wniosków o zapewnienie komunikacji w sposób wskazany przez osobę z niepełnosprawnością ani obsługi skarg na brak dostępności,
- W 2021 r. część pracowników (ok. 30 osób) została przeszkolona w zakresie potrzeb i obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Szkoleniem nie zostali jednak objęci przedstawiciele wszystkich działów, które mają kontakt z klientami.
Proponowane działania - Rekomendacje
I. W zakresie dostępności architektonicznej
Budynki: ul. Strzegomska 6, ul. Nowowiejska 102, ul. Hubska 30-32, pl. Macieja 4, ul. Nowowiejska 29, ul. Oficerska 9a, ul. Rydygiera 43abc, ul Kamieńskiego 190, ul. Braniborska 6-8, ul. Żeromskiego 79, ul. Młodych Techników 58, ul. Średzka 42, ul. Na Ostatnim Groszu 54/56, ul. Kniaziewicza 29, pl. Macieja 19/20, ul. Reymonta 8, ul. Litewska 20, ul. Zachodnia 1, ul. Namysłowska 8, pl. Solidarności 1/3/5, ul. Ciepła 15b
W zakresie określonym w DIAGNOZIE, w tym:
- Likwidacja barier architektonicznych,
- Zakup dodatkowych znaczników nawigacyjnych Totupoint,
- wymiana drzwi wejściowych na drzwi z systemem samodomykającym lub drzwi automatycznych przesuwnych,
- Zakup i instalacja krzeseł ewakuacyjnych, wraz z przeszkoleniem pracowników je obsługujących,
- Zakup i instalacja tabliczek informacyjnych kierunkowych,
- Zakup urządzenia do druku wypukłego (wygrzewarka), celem udostępniania klientom z niepełnosprawnością wzroku wypukłych planów zawierających informację o temat rozkładu pomieszczeń dostępną w sposób dotykowy,
- Czas realizacji : do końca 2025 r.
- Niezbędne działania : przygotowanie dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, przygotowanie zapytania cenowego lub postępowania przetargowego, wyłonienie Wykonawcy, realizacja i odbiór wykonanych prac,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Dział Obsługi
II. W zakresie dostępności cyfrowej
- Dostosowanie dokumentów elektronicznych publikowanych na stronach mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej,
- Usunięcie błędów na stronie mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl,
- Poprawa funkcjonalności strony internetowej i jej przegląd pod kątem zawartych tam danych. Wydzielenie osobnej zakładki, z odnośnikiem widocznym na pierwszej i każdej kolejnej podstronie (co najmniej w stopce), z informacjami dedykowanymi dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- Szkolenie pracowników z przygotowywanie dostępnych artykułów i dostępnych materiałów audiowizualnych.
- Czas realizacji : do końca 2025 r.
- Niezbędne działania: Usunięcie błędów wykazanych w audycie, sporządzenie instrukcji i standardu przygotowania treści załączników i dokumentów umieszczanych na stronach, szkolenie pracowników, opracowanie dokumentów w postaci spełniającej wymagania dostępności, przeprowadzenie nowego audytu, aktualizacja udostępnionych treści, przygotowanie podstrony dedykowanej dla osób ze szczególnymi potrzebami
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja informatyki we współpracy z redaktorami strony mops.wroclaw.pl oraz redaktorami strony bip.mops.wroclaw.pl
III. W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej
- Zakup i instalacja pętli indukcyjnych w biurze obsługi Powiatowe Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- Zakup pętli indukcyjnych przenośnych dla psychologów i asystentów rodziny,
- Przeszkolenie pracowników z w zakresie tworzenia dokumentów dostępnych,
- Przygotowanie procedur obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz instrukcji dla pracowników w tym zakresie,
- Przygotowanie instrukcji załatwiania spraw dla klientów w tekście łatwym (ETR),
- Opracowanie przedprzewodników dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- Opracowanie informacji dotyczących dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami w języku migowym,
- Opracowanie informacji dotyczącej dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami w języku polskim.
- Czas realizacji : do końca 2025 r.
- Niezbędne działania: oszacowanie wartości zamówienia, przeprowadzenie zapytania ofertowego na dostawę i instalację
- Realizacja i odbiór prac
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Dział Obsługi we współpracy z Działem Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.