logo BIPLogo Facebook

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu

Budynek MOPS fot. Dorota Szadejko

 

Podstawowe informacje

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
53-611 Wrocław, ul. Strzegomska 6
e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
tel. 71 78 22 322
fax: 71 78 22 405

Godziny otwarcia

7.30 – 15.30
niektóre nasze biura mogą pracować
w zmienionych godzinach

Kasy

ul. Strzegomska 6
poniedziałek – piątek
10.00 – 14.00
w ostatni dzień miesiąca
10:00 – 12:00

Świadczenia rodzinne i alimentacyjne

tel. 71 79 99 274

Dodatki Mieszkaniowe

tel. 71 78 22 346
tel. 71 78 22 348

Karta Rodzina Plus
i Karta Dużej Rodziny

tel.  71 78 23 595
tel.  71 78 23 594
ul. Namysłowska 8
poniedziałek – środa i piątek
8.00 – 15.00
czwartek
8.00 – 16.30

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

tel. 71 78 22 360
tel. 71 78 22 362
tel. 71 78 22 363
e-mail: zon@mops.wroclaw.pl
pl. Solidarności 1/3/5 - III piętro, pokój 316
poniedziałek – piątek
8.00 – 15.00

 

Wyszukaj

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej we Wrocławiu, na lata 2023-2025

data zatwierdzenia planu: 11.07.2023

osoba zatwierdzająca: Andrzej Mańkowski - Dyrektor

data opracowania planu: 07.07.2023

opracował: Grzegorz Polkowski – Koordynator ds. dostępności

Diagnoza - zidentyfikowane problemy

I. Dostępność architektoniczna - na podstawie audytu architektonicznego wewnętrznego

1. ul. Strzegomska 6

  • Schody wejściowe nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku, brak skontrastowania, śliska powierzchnia, brak wskaźników fakturowych (pasów i wypustków);
  • Wejście do sali 22 w Biurze Obsługi Klienta, na parterze, jest zbyt wąskie dla osób poruszających się na wózkach (80 cm) i posiada próg o wys. 10 cm;
  • Wejście do budynku prowadzi przez przeszklony wiatrołap (drzwi szklane oznaczone kontrastowo) – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł ciężkich drzwi i niewielka przestrzeń manewrowa, sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym;
  • Budynek ma 5 kondygnacji ( parter i 4 piętra), 2 klatki schodowe i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
  • W budynku znajduje się główna siedziba MOPS, pracuje w nim 200 pracowników, na parterze znajduje się Biuro Obsługi Klienta oraz sala konferencyjna, wykorzystywana na spotkania m.in. z organizacjami NGO – łazienka przy sali konferencyjnej nie jest dostosowana do osób z niepełnosprawnością;
  • W budynku znajduje się plan tyflograficzny parteru, który jest już nieaktualny – należy zastosować inne rozwiązanie zapewniające informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • W budynku brakuje oznaczenia kluczowych miejsc za pomocą np. tablic informacyjnych / kierunkowych;

2. ul. Nowowiejska 102

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Wejście od frontu nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością ale wejście od tył już tak – należy zastosować odpowiednie tablice informacyjne, zainstalować domofon;
  • Wewnątrz trzy schody przy pomieszczeniu socjalnym – niezbędna platforma rozkładana, szyny lub inne rozwiązanie;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

3. ul. Hubska 30-32

  • Niezbędna niwelacja krawężnika na ciągu komunikacyjnym od miejsca parkingowego do wejścia do budynku;
  • Niezbędna niwelacja pojedynczych schodów na V piętrze – zastosowanie np. platformy rozkładanej;
  • Dwa wejścia do budynku prowadzą przez drzwi o szerokości 125 cm i dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi  i osobom starszym. Jedno z wejść posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i niewielka przestrzeń manewrowa;
  • Budynek ma 6 kondygnacji (parter i 5 pięter), 1 klatkę schodową i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Trzy znaczniki nawigacyjne Totupoint na parterze– zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

4. pl. Św. Macieja 4

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Duże, ciężkie drzwi metalowe wejściowe;
  • Kasa posiada zbyt wysoko umieszczone okienko;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

5. ul. Nowowiejska 29

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Przy wejściu stopień o wys. 9 cm od poziomu chodnika;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

6. ul. Oficerska 9a

  • Ciężkie drzwi wejściowe;
  • Klatka schodowa – niezbędny zakup i montaż platformy schodowej;
  • Brak zabezpieczenia schodów do piwnicy – montaż bramki zabezpieczającej;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

7. ul. Rydygiera  43ABC

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • W budynku A brak windy (budynek 3-kondygnacyjny)- klatka schodowa zbyt wąska na zastosowanie platform schodowych;
  • W budynkach A,B,C ( 3 kondygnacyjnych) brak krzeseł ewakuacyjnych, które należy zakupić i zamontować.
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

8. ul. Braniborska 6-8

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Wejście od frontu - schody wejściowe nieprzystosowane;
  • Brak windy (budynek 2-kondygnacyjny) - klatka schodowa zbyt wąska na zastosowanie platformy schodowej;
  • Schodki do Sali konferencyjnej – zakup i montaż platformy rozkładanej/ podestu;
  • W budynku ( 2 kondygnacyjnym, 1 klatka schodowa) brak krzesła ewakuacyjnego – należy zakupić i zamontować;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

9. ul. Żeromskiego 79

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

10. ul. Młodych Techników 58

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Schody przed wejściem głównym -instalacja platformy, podjazdu lub szyn - trudny układ przestrzenny, potrzebny projekt i kosztorys;
  • Ciężkie, zabytkowe drzwi wejściowe;
  • Problem z pierwszymi schodami na wysokie piętro- brak miejsca na platformę, niezbędne inne rozwiązanie;
  • Klatka schodowa parter-Ip-IIp. – potrzeba zakupu i montażu platformy schodowej;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

11. ul. Średzka 42

  • Wejście po schodach – jedynym rozwiązaniem jest budowa windy lub zmiana lokalizacji;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
  • W budynku znajduje się schodołaz – zalecane doposażenie w krzesło ewakuacyjne;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

12. ul. Na Ostatnim Groszu 54/56

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Wejście po stromych schodach, 8 stopni (h=17 cm) – niezbędna platforma schodowa;
  • Drzwi wewnętrzne o szer. 80 cm;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
  • W siedzibie brak krzesła ewakuacyjnego;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

13. ul. Litewska 20

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

14. ul. Reymonta 8

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

15. ul. Kniaziewicza 29

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Wejście do budynku prowadzi przez drzwi o dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym;
  • Budynek 2-kondygnacyjny wyposażony w dźwig osobowy –brak krzesła ewakuacyjnego na wyposażeniu;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

16. ul. Kamieńskiego 190 - Pensjonat

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Wejście do budynku prowadzi przez drzwi o dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym. Wejście posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i minimalna przestrzeń manewrowa;
  • Budynek 4-kondygnacyjny wyposażony w windę, 3 klatki schodowe – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

17. pl. Macieja 19/20

  • W najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

18. ul. Zachodnia 1

  • Dwa wejścia do budynku prowadza przez drzwi o szerokości 125 cm i dużym ciężarze, które sprawiają problem osobom z niepełnosprawnością; poruszającym się na wózkach, kobietom z wózkami dziecięcymi i osobom starszym. Jedno z wejść posiada przeszklony wiatrołap – konieczność otwarcia dwóch kolejnych skrzydeł drzwi i minimalna przestrzeń manewrowa;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

19. ul. Namysłowska 8

  • MOPS zajmuje pomieszczenia na 3 kondygnacjach, w budynku są 2 klatki schodowe i tylko jedno krzesło ewakuacyjne - należy zakupić dodatkowe krzesła ewakuacyjne;
  • brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

20. pl. Solidarności 1/3/5

  • MOPS Zajmuje pomieszczenia na 3 piętrze budynku – brak krzesła ewakuacyjnego;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Jeden znacznik nawigacyjny Totupoint– zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na typ klientów ( osoby z niepełnosprawnością);

21. ul. Ciepła 15b

  • Budynek 2-kondygnacyjny wyposażony w windę – brak krzesła ewakuacyjnego na wyposażeniu;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu i typ klientów ( osoby starsze i z niepełnosprawnością);

22. ul. Wysoka 6

  • Budynek 4-kondygnacyjny, 1 klatka schodowa – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;
  • Znacznik nawigacyjny Totupoint tylko na wejściu – zalecane zwiększenie ilości znaczników ze względu na wielkość obiektu;

23. ul. Skoczylasa 8

  • Budynek 4-kondygnacyjny wyposażony w windę, 1 klatka schodowa – brak krzeseł ewakuacyjnych na wyposażeniu;
  • Brak rozwiązania zapewniającego informację na temat rozkładu pomieszczeń w sposób dotykowy;

II.  Dostępność cyfrowa – na podstawie audytu zewnętrznego

Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:

  1. dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej,
  2. usunięcie błędów na stronie mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl,
  3. trudności z dotarciem do właściwych treści dla osób ze szczególnymi potrzebami.

III. Dostępność informacyjno-komunikacyjna – na podstawie audytu zewnętrznego

Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:

  1. W siedzibie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania Niepełnosprawności (pl. Solidarności 1/3/5) brak pętli indukcyjnych na stanowiskach, przy których przyjmowane są wnioski o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności,
  2. Niezbędny jest zakup pętli indukcyjnych przenośnych na potrzeby spotkań prowadzonych przez psychologów i asystentów rodziny,
  3. Brak publikacji dla klientów opracowanych w tekście łatwym do czytania i rozumienia, druku powiększonym oraz języku migowym (poza podstawową  informacją , która jest umieszczona na stronie internetowej, dotycząca zakresu działalności – obowiązek wynikający z ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19.07.2019),
  4. Brak łatwych do znalezienia i napisanych prostym językiem informacji niezbędnych dla osób o szczególnych potrzebach, umożliwiających im dotarcie do budynków MOPS oraz załatwiania tam spraw przez klientów. Brakuje najbardziej istotnych danych, dotyczących:
  • Opisu dostępności w zakresie dojście do budynku dla osób poruszających się pieszo, komunikacją publiczną, samochodem; miejsca załatwiania poszczególnych spraw, osób do kontaktu
  • Opisu dostępnych w budynku systemów wspierających dostępność (np. pętle indukcyjne, totupointy, tyflomapy itp.)
  • Sposobów obsługi osób o szczególnych potrzebach (przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu i intelektualną oraz spektrum autyzmu)
  • Sposobu załatwiania kluczowych spraw
  • Sposobu składania wniosków o zapewnienie dostępności
  • Sposobu kontaktu z pracownikami z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji (głosowych, wizualnych, cyfrowych)
  1. Brak przyjętych szczegółowych procedur obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami, obsługi wniosków o zapewnienie dostępności, wniosków o zapewnienie komunikacji w sposób wskazany przez osobę z niepełnosprawnością ani obsługi skarg na brak dostępności,
  2. W 2021 r. część pracowników (ok. 30 osób) została przeszkolona w zakresie potrzeb i obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Szkoleniem nie zostali jednak objęci przedstawiciele wszystkich działów, które mają kontakt z klientami.

Proponowane działania - Rekomendacje

I. W zakresie dostępności architektonicznej

Budynki: ul. Strzegomska 6, ul. Nowowiejska 102, ul. Hubska 30-32, pl. Macieja 4, ul. Nowowiejska 29, ul. Oficerska 9a, ul. Rydygiera 43abc, ul Kamieńskiego 190, ul. Braniborska 6-8, ul. Żeromskiego 79, ul. Młodych Techników 58, ul. Średzka 42, ul. Na Ostatnim Groszu 54/56, ul. Kniaziewicza 29, pl. Macieja 19/20, ul. Reymonta 8, ul. Litewska 20, ul. Zachodnia 1, ul. Namysłowska 8, pl. Solidarności 1/3/5, ul. Ciepła 15b

W zakresie określonym w DIAGNOZIE, w tym:

  1. Likwidacja barier architektonicznych,
  2. Zakup dodatkowych znaczników nawigacyjnych Totupoint,
  3. wymiana drzwi wejściowych na drzwi z systemem samodomykającym lub drzwi automatycznych przesuwnych,
  4. Zakup i instalacja krzeseł ewakuacyjnych, wraz z przeszkoleniem pracowników je obsługujących,
  5. Zakup i instalacja tabliczek informacyjnych kierunkowych,
  6. Zakup urządzenia do druku wypukłego (wygrzewarka), celem udostępniania klientom z niepełnosprawnością wzroku wypukłych planów zawierających informację o temat rozkładu pomieszczeń dostępną w sposób dotykowy,
  • Czas realizacji : do końca 2025 r.
  • Niezbędne działania : przygotowanie dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, przygotowanie zapytania cenowego lub postępowania przetargowego, wyłonienie Wykonawcy, realizacja i odbiór wykonanych prac,
  • Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Dział Obsługi

II. W zakresie dostępności cyfrowej

  1. Dostosowanie  dokumentów elektronicznych publikowanych na stronach mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej,
  2. Usunięcie błędów na stronie mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl,
  3. Poprawa funkcjonalności strony internetowej i jej przegląd pod kątem zawartych tam danych. Wydzielenie osobnej zakładki, z odnośnikiem widocznym na pierwszej i każdej kolejnej podstronie (co najmniej w stopce), z informacjami dedykowanymi dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  4. Szkolenie pracowników z przygotowywanie dostępnych artykułów i dostępnych materiałów audiowizualnych.
  • Czas realizacji : do końca 2025 r.
  • Niezbędne działania: Usunięcie błędów wykazanych w audycie, sporządzenie instrukcji i standardu przygotowania treści załączników i dokumentów umieszczanych na stronach, szkolenie pracowników, opracowanie dokumentów w postaci spełniającej wymagania dostępności, przeprowadzenie nowego audytu, aktualizacja udostępnionych treści, przygotowanie podstrony dedykowanej dla osób ze szczególnymi potrzebami
  • Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja informatyki we współpracy z redaktorami strony mops.wroclaw.pl oraz redaktorami strony bip.mops.wroclaw.pl

III.  W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej

  1. Zakup i instalacja pętli indukcyjnych w biurze obsługi Powiatowe Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
  2. Zakup pętli indukcyjnych przenośnych dla psychologów i asystentów rodziny,
  3. Przeszkolenie pracowników z w zakresie tworzenia dokumentów dostępnych,
  4. Przygotowanie procedur obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz instrukcji dla pracowników w tym zakresie,
  5. Przygotowanie instrukcji załatwiania spraw dla klientów w tekście łatwym (ETR),
  6. Opracowanie przedprzewodników dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  7. Opracowanie informacji dotyczących dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami w języku migowym,
  8. Opracowanie informacji dotyczącej dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami w języku polskim.
  • Czas realizacji : do końca 2025 r.
  • Niezbędne działania: oszacowanie wartości zamówienia, przeprowadzenie zapytania ofertowego na dostawę i instalację
  • Realizacja i odbiór prac
  • Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Dział Obsługi we współpracy z Działem Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.
Załączniki:
Pobierz plik (Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności_nowy 2023-2025_v2 ze zmianami_uwagiGP12072023.pdf)Plan poprawy dostępności[Plan poprawy dostępności]212 kB12-07-2023
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij