Punktem wyjścia naszego spotkania było przedstawienie Prezydentowi Sutrykowi danych statystycznych Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Prezydent Sutryk zapoznał się także z nowym – wypracowanym kształtem Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Odnosi się on przede wszystkim do zmian w strukturze. Podział Zespołu został dokonany na 3 sekcje. Sekcja ds. działań lokalnych, których zadaniem ma być między innymi: prowadzenie i koordynacja pracy z indywidualnym przypadkiem czy wdrożenie wypracowanych metod i sposobów pracy interdyscyplinarnej. Kolejna to „Sekcja obsługi organizacyjno – technicznej” zajmująca się w głównej mierze bieżąca realizacja działań adminstracyjno – korespondencyjnych wynikających z wewnętrznych procedur i przepisów, w tym prowadzenie bazy liderów, członków ZI, prowadzenie rejestru skarg, prowadzenie rejestru zgłoszeń do ZI itp. czy rejestrem dokumentacji. Sekcja trzecia to sprawy merytoryczo – koordynacyjne takie jak wypracowanie metod, form pomocy, inicjowanie nowych rozwiązań w zakresie diagnozowania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Duży nacisk położyliśmy także na kwestie współpracy międzyinstytucjonalnej przy realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy. Prezydent w tej materii także zapowiedział działania, które poprzedzi spotkanie robocze z poszczególnymi przedstawicielami instytucji partycypujących w pracach.
Poruszona została kwestia leczenia uzależnień. Problemem systemowym, z którym musimy się obecnie zmierzyć jest długi czas oczekiwania, brak kontraktów z NFZ w wielu placówkach, które do ubiegłego roku realizowały te zadania.
Przedmiotem naszych rozmów była także współpraca z podmiotami ochrony zdrowia w zakresie realizacji art.12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. W praktyce oznacza ona, iż w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie pracownik socjalny wykonujący obowiązki służbowe ma prawo odebrać dziecko z rodziny i umieścić je u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, w rodzinie zastępczej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Decyzję, pracownik socjalny podejmuje wspólnie z funkcjonariuszem Policji, a także z lekarzem, lub ratownikiem medycznym czy pielęgniarką.
Ponadto Prezydent Jacek Sutryk zwrócił szczególną uwagę na fakt usprawnienia specjalnego całodobowego numeru dla ofiar przemocy domowej MOPS Wrocław - „Jego zadaniem jest nie tylko wzmocnienie walki ze zjawiskiem przemocy, ale także ułatwienie tego, co często jest najtrudniejsze - pierwszy kontakt z kimś kto pokieruje pomocą. Telefon jest czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu, również w święta - tel. 512 198 939” zaznaczył – Prezydent Sutryk . Na koniec omówiliśmy działania społeczne związane z przeciwdziałaniem przemocy w ramach kampanii „Biała Wstążka" we Wrocławiu na rok 2019. Prezydent Jacej Sutryk wyraził chęć wsparcia MOPS w przygotowaniach na dzień 25 listopada. Zapowiedział pomoc przy promocji kampanii. Co przygotowujemy dla mieszkańców na razie pozostawiamy w tajemnicy.Społeczna „Biała wstążka” to największa ogólnoświatowa akcja, która symbolizuje sprzeciw dotyczący przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet. Miasto Wrocław i MOPS przypomną tego dnia, że warto i trzeba rozmawiać o tych problemach, ale co najistotniejsze również odważnie im się przeciwstawiać.